Rekensprint is effectief in de praktijk
Rekensprint heeft zich inmiddels op duizenden scholen en RT-praktijken bewezen. De coachende aanpak en de mogelijkheid de begeleiding te verdelen maakt Rekensprint heel effectief. Zo kun je in minder rt-uren méér leerlingen begeleiden.
Hoe werkt 'samen sprinten' in de onderwijspraktijk?
- Die paar leerlingen die uitvallen oefenen vrijwel dagelijks 12-15 minuten aan de hand van de gedetailleerde dagplanning en het 40-weken programma.
- Met de diagnostische toets in de handleiding is het mogelijk om leerlingen verderop in het wekenprogramma te laten instappen.
- Leerlingen oefenen mondeling, en begeleid, met de sommen op de weekkaarten en uit de sprintkaartensets. Op de weekkaart staat exact beschreven wat je – hoe lang – moet doen en of je een set sprintkaartjes nodig hebt.
- De sprintkaartjes dienen ter visuele ondersteuning en bieden telkens een rekenopgave. Op de achterkant staan, voor de begeleider, de te noemen strategie en de uitkomst.
- Op de registratiebladen houd je de voortgang bij. Deze werkwijze is vrijwel zelfsturend.
- Je kunt Rekensprint ook klassikaal inzetten. Speciaal daarvoor is de digibordversie verschenen, die ook op tablets te gebruiken is.
Rekensprint Start | | Rekensprint Basis |
.jpg) | |  |
- Remediërend programma voor het oefenen van hoeveelheidsbegrip, getalbegrip, tellen en de bewerkingen tot 10 en tot 20 binnen het tiental
| | - Automatisering van basisvaardigheden tot 100
|
- Voor midden groep 2, voor groep 3 en eerste helft groep 4
| | - Voor groep 4 en 5 of voor leerlingen in de bovenbouw met achterstanden
|
| | |
Rekensprint Extra | | Rekensprint 1F |
 | |  |
- Automatisering van alle basisvaardigheden tot 1000
| | - Automatiseren van basisvaardigheden tot referentieniveau 1F
|
- Voor leerlingen vanaf groep 5 en 6 of voor oudere leerlingen met
achterstanden | | - Voor leerlingen vanaf groep 7 of voor oudere leerlingen met achterstanden
|
| | |